O, Dziewico, prosz tylko o trzy rzeczy:
o 豉sk Boga, o Jego obecno嗆
i o Jego b這gos豉wie雟two.


MATEUSZ TALBOT
1856 - 1925






Modlitwa o beatyfikacj




Mateusz Talbot (1856 - 1925)
alkoholik, abstynent, aposto trze德o軼i


           Historia 篡cia Mateusza Talbota pokazuje nam, 瞠 zwykli ludzie mog robi rzeczy niezwyk貫. On, alkoholik, jest dzisiaj kandydatem na 鈍i皻ego, wzorem i or璠ownikiem dla wszystkich, kt鏎zy zmagaj si z na這giem alkoholizmu. Podobnie jak marnotrawny syn z ewangelicznej przypowie軼i Jezusa Chrystusa postanowi zmieni swoje dotychczasowe 篡cie, stan望 w prawdzie przed Bogiem i z pokor powiedzie: "Ojcze, zgrzeszy貫m przeciw Bogu i wzgl璠em Ciebie" (π 15,18). Po 16 latach picia wybra drog nawr鏂enia do Boga, a potem doskonali swoje 篡cie w ca趾owitej abstynencji.
           Mateusz Talbot urodzi si w Dublinie 2 maja 1856 roku. Zosta ochrzczony w Pro-Cathedral przy Marlborough Street 5 maja 1856 roku. Pochodzi z wielodzietnej rodziny. By drugim z dwana軼iorga dzieci Charlesa i Elizabeth Talbot闚. Pa雟two Talbot byli lud幟i religijnymi. Obydwoje nale瞠li do Sodalicji Niepokalanego Pocz璚ia, Charles - przy ko軼iele OO. Jezuit闚, natomiast Elizabeth przy ko軼iele 鈍. Franciszka Ksawerego. Matka nigdy nie spo篡wa豉 alkoholu, ojciec natomiast od wieku dojrza貫go.
           Czasy, w kt鏎ych przysz這 篡 Mateuszowi by造 bardzo trudne. Wielki g堯d, panuj帷y w Irlandii w latach czterdziestych XIX wieku sprawi, 瞠 wielu mieszka鎍闚 wsi wyjecha這 do miasta w poszukiwaniu pracy i chleba. W Dublinie stacjonowa造 oddzia造 angielskie. W 1856 roku do miasta zacz瘭i powraca 穎軟ierze, uczestnicz帷y w wojnie krymskiej. Dublin roi si od ludzi bez pracy, pieni璠zy i nadziei.
           Chocia Charles Talbot mia sta陰 prac, rodzina 篡豉 na skraju n璠zy, gdy wi瘯szo嗆 zarobk闚 trafia豉 do miejscowego pubu. M這dzi ch這pcy ch皻nie chodzili z ojcem do gospody. Wszyscy - z wyj徠kiem najstarszego - byli alkoholikami. Kolega Mateusza, Pat Doyle, wspomina: "W soboty, kiedy ju wszyscy byli porz康nie upici, potrafili przewr鏂i dom do g鏎y nogami. Pani Talbot ledwo radzi豉 sobie z nimi". Prowadzi這 do k堯tni i nieporozumie, r闚nie z w豉軼icielami wynajmowanych przez Talbot闚 mieszka. Wskutek alkoholizmu w ci庵u 20 lat ma鹵e雟twa rodzina Talbot闚 przeprowadza豉 si jedena軼ie razy. W豉軼iciele dom闚 nie chcieli mie obok siebie takich lokator闚.
Elizabeth Talbot by豉 wspania陰 kobiet. Bardzo cierpia豉, patrz帷 jak jej m捫 i synowie coraz bardziej pogr捫aj si w na這gu. Nie utraci豉 jednak wielkiej pobo積o軼i i cierpliwo軼i. To one i p造n帷a z serca dobro by造 si陰, kt鏎a gromadzi豉 rozpraszaj帷ych si cz這nk闚 rodziny.
           Do 鏀mego roku 篡cia Mateusz by dzieckiem weso造m i psotnym. W 1864 roku pa雟two Talbot postanowili pos豉 swojego syna do szko造. Poniewa nie by這 w闚czas obowi您ku powszechnego nauczania, a w szko豉ch pa雟twowych usi這wano cz瘰to odsuwa dzieci od wiary katolickiej, wierz帷y rodzice oddawali swoje dzieci do prywatnych szk馧 katolickich. Do jednej z nich trafi syn pa雟twa Talbot闚. Mateusz sp璠zi w szkole tylko dwa lata - od czerwca 1864 do czerwca 1865 i od maja 1867 do maja 1868. W tym czasie nauczy si czyta, pisa i liczy. Otrzyma te dobre przygotowanie religijne, kt鏎e umo磧iwi這 mu przyst徙ienie do Sakramentu Pokuty, Komunii 鈍. i Bierzmowania. W wieku 12 lat ostatecznie opu軼i szko喚.
           Po uko鎍zeniu tylko jednej klasy dwunastoletni Matt rozpocz掖 swoj pierwsz prac w firmie Edward i Jan Burke, kt鏎a zajmowa豉 si handlem wina i piwa. Jako ch這pak na posy趾i pracowa dziesi耩 godzin dziennie, ale by zadowolony. Cieszy si, 瞠 mo瞠 pom鏂 rodzicom. Obserwuj帷 pracuj帷ych w piwiarni m篹czyzn zauwa篡, 瞠 po wypiciu alkoholu, byli rado郾i i szcz窷liwi. Postanowi sam r闚nie spr鏏owa. Szybko zasmakowa w pr鏏owaniu tamtejszych produkt闚. Sk這nno嗆 do picia skutecznie wzmacnia pracodawca wyp豉caj帷 cz窷 wynagrodzenia w bonach towarowych, kt鏎e mo積a by這 zamieni jedynie na alkohol. Tam mi璠zy 12 a 13 rokiem 篡cia Mateusz pad ofiar alkoholowego na這gu. Po czterech latach, w 1872 roku, ojciec zabra syna ze sk豉du win i znalaz mu prac w porcie. W magazynach portu Mateusz przesta pi wino i piwo, ale sta si nami皻nym wielbicielem whisky. Po kolejnych dw鏂h latach ojciec zmusi go do ponownej zmiany miejsca pracy.
           Maj帷 lat 18 Mateusz zacz掖 pracowa jako murarz w firmie budowlanej Pemberton. By dobrym pracownikiem. Nigdy nie zaniedbywa swoich obowi您k闚, jednak po sko鎍zonej pracy zawsze udawa si z kolegami do pubu. Zarobione pieni康ze, kt鏎e kiedy oddawa matce, teraz zostawia w barze. Mateusz upija si codziennie. 砰 ju tylko po to, aby pi. Obdarzony szczer i otwart natur, cz瘰to stawia drinki swoim kolegom, kiedy nie mieli pieni璠zy. A gdy zabrak這 ich i jemu, zastawia lub sprzedawa wszystko, co si da這 - nawet w豉sne buty - 瞠by tylko m鏂 dalej pi. Pewnego razu przy陰czy si do nich w璠rowny skrzypek. Gdy zabrak這 im pieni璠zy na alkohol, Mateusz ukrad mu skrzypce i zastawi je w lombardzie. Za uzyskane pieni康ze mogli dalej pi.
           Nie pomaga造 透y i pro軸y matki, razy otrzymywane od ojca, ani kilkakrotna zmiana pracy i otoczenia. Poniewa nic nie oddawa na utrzymanie domowe, mia do嗆 pieni璠zy, aby pi. Przez szesna軼ie lat przepija prawie wszystkie swoje zarobki. W tym czasie tylko z nawyku bywa na niedzielnej Mszy 鈍., wychodz帷 do pracy czyni znak krzy瘸 i co jaki czas odmawia "Zdrowa Maryjo". Do sakrament闚 鈍i皻ych, jak p騧niej ustalono, nie przyst瘼owa oko這 trzech lat.
           Mateusz pi coraz wi璚ej. Nie zauwa瘸 smutku modl帷ej si za niego matki. Elizabeth Talbot nie ustawa豉 jednak w modlitwie za swojego syna. Gdy syn mia 28 lat, cierpliwo嗆 matki zosta豉 nagrodzona. Po raz pierwszy od bardzo dawna Mateusz wr鏂i do domu wcze郾iej. By milcz帷y, przygn瑿iony i ... trze德y. Po 16 latach 篡cia w alkoholizmie prze篡 duchowy kryzys i podj掖 decyzj o z這瞠niu ko軼ielnych 郵ub闚 abstynencji. Co si sta這?
           Pewnej soboty rano 1884 roku, dwudziestoo鄉ioletni Mateusz sta w towarzystwie m這dszego brata Filipa przed lokalnym pubem O'Meara bardzo spragniony alkoholu. Od tygodnia by bezrobotny. Nie mia pieni璠zy. Mia pewno嗆, 瞠 koledzy zaprosz go do pubu i zafunduj alkohol. Czeka ufaj帷, 瞠 kto postawi mu drinka. Przecie w podobnych sytuacjach zawsze mogli na niego liczy. Jednak koledzy min瘭i go bez s這wa. Mieli mu do zaaferowania jedynie zdawkowe pozdrowienie i oboj皻ny wzrok. 畝den nie zaproponowa, aby poszed z nimi do gospody. Niekt鏎zy nawet wy鄉iewali si z niego. Kiedy poprosi jednego z nich o wsparcie, w odpowiedzi us造sza: "Ty 鈍inio!". Zachowanie koleg闚 by這 dla niego wstrz御em. Poczu si zlekcewa穎ny i odrzucony. Ale by to r闚nocze郾ie moment Bo瞠j 豉ski. Mateusz zacz掖 rozmy郵a o swoim dotychczasowym 篡ciu. U鈍iadomi sobie, jak wielkich zniszcze dokona w jego 篡ciu alkohol. Poczu wstyd i obrzydzenie do samego siebie. Postanowi zmieni swoje 篡cie. Roz瘸lony i trze德y powr鏂i do domu. Powiedzia do matki: "p鎩d teraz do ksi璠za z這篡 郵ubowanie abstynencji". Kobieta ucieszy豉 si, ale mu nie dowierza豉. Poradzi豉, by z這篡 郵ubowanie trze德o軼i dopiero wtedy, gdy b璠zie w stanie dotrzyma przyrzeczenia. Mateusz dotrzyma s這wa. Jeszcze tego samego wieczoru uda si na plebani, wyspowiada si po raz pierwszy od wielu lat, a potem na r璚e miejscowego ksi璠za z這篡 przyrzeczenie, 瞠 przez trzy miesi帷e nie we幟ie alkoholu do ust. Nast瘼nego dnia o godzinie 5.00 rano uda si na Msz 鈍i皻 do ko軼io豉 鈍. Franciszka Ksawerego i przyj掖 komuni 鈍i皻. Od tego dnia zacz窸o objawia si w jego 篡ciu dzia豉nie 豉ski Bo瞠j.
           Wytrwanie w abstynencji by這 bardzo trudne. Po z這瞠niu pierwszego przyrzeczenia Mateusz stan掖 przed wielkim dylematem. Ojciec pi, bracia pili, przyjaciele pili, a i jego cia這 domaga這 si alkoholu. Zmaganie z problemem rodzi這 w jego g這wie wiele my郵i. W jaki spos鏏 unika alkoholu? Jakich u篡 鈔odk闚, by dotrzyma przyrzeczenia abstynencji? Czy jest to w og鏊e mo磧iwe? Zrozumia, 瞠 sam nie da sobie rady. Postanowi, 瞠 swoj walk o wytrwanie w abstynencji toczy b璠zie przed Naj鈍i皻szym Sakramentem. Zacz掖 codziennie rano uczestniczy we Mszy 鈍., a po sko鎍zonej pracy odwiedza jaki odleg造 ko軼i馧, by tam z dala od przyjaci馧 modli si o wytrwanie w trze德o軼i. Bardzo cierpia. Pragnienie picia by這 nadzwyczaj silne, a pr鏏y modlitwy po latach zaniedbywania bardzo m璚z帷e. Przychodzi造 chwile zw徠pienia, ale matka zawsze dodawa豉 mu otuchy. Wierzy豉, 瞠 modlitwy jakie zanosi do Boga w intencji swojego syna zostan wys逝chane. W ci庵u trzech miesi璚y Mateusz zbli篡 si do Pana Boga, a przebywanie w ko軼iele dawa這 mu coraz wi璚ej rado軼i. Gdy up造n窸y trzy miesi帷e, ponowi 郵ubowanie abstynencji na kolejne trzy, potem na dwana軼ie miesi璚y i wreszcie przyrzek nie pi alkoholu do ko鎍a swego 篡cia. Po latach wyzna siostrze, 瞠 trzy pierwsze miesi帷e by造 dla niego najtrudniejsze. Doda: ζtwiej jest przywr鏂i do 篡cia umar貫go, ni przesta pi, b璠帷 alkoholikiem.
           Aby wype軟i czas sp璠zany kiedy w pubie O'Meara's, chodzi co wiecz鏎 po pracy na spacer. Podczas jednego ze spacer闚, przechodz帷 obok baru na ulicy Gardiner, poczu ogromne pragnienie. By這 tak silne, 瞠 przez chwil zapomnia o z這穎nym zobowi您aniu abstynencji. Dwa lub trzy razy przemierzy ulic, po czym wszed do 鈔odka. Barman, zaj皻y obs逝giwaniem lokalnych m篹czyzn, nie zwraca na niego uwagi. Mateusz rozejrza si i nie zauwa篡 nikogo znajomego. Poczu si ca趾owicie samotny. U鈍iadomi sobie, 瞠 nie pasuje do tego miejsca. Odczeka d逝窺z chwil, odwr鏂i si i poszed do najbli窺zego ko軼io豉. Przebywa tam, a do zamkni璚ia. W tym dniu postanowi nigdy nie nosi przy sobie pieni璠zy, aby nie ulec pokusie picia.
           Mateusz potrafi podej嗆 do swego nawr鏂enia w spos鏏 bardzo praktyczny. Ca趾owicie zmieni otoczenie i znalaz przyjaci馧, kt鏎zy nie namawiali go do picia. Ustali sobie 軼is造 porz康ek dnia. Podzieli dok豉dnie czas mi璠zy prac, modlitw i czytanie tak, 瞠by nie mie go na wizyty w gospodzie. Nigdy nie nosi przy sobie pieni璠zy, 瞠by nie ulec pokusie zatrzymania si gdzie w drodze z pracy. Wst徙i do Trzeciego Zakonu 鈍. Franciszka i kilku bractw ko軼ielnych. Jego schronieniem sta這 si odt康 miejsce, w kt鏎ym nikomu nie przysz這by do g這wy go szuka - ko軼i馧. Tylko tam czu si bezpieczny. Tam znalaz klucz do nowego 篡cia z Bogiem i w Bogu. By to klucz modlitwy, sakrament闚, umartwie, pracy nad sob. Sobotnie popo逝dnie i wiecz鏎, a tak瞠 ca陰 niedziel sp璠za w ko軼iele. Stopniowo zaczyna si modli i prosi Boga o pomoc w wytrwaniu na drodze do trze德o軼i. Zacz掖 przed prac uczestniczy w codziennej Mszy 鈍i皻ej, a wieczory sp璠za na kl璚zkach w ciemnym k帷ie ko軼io豉, po這穎nego jak najdalej od jego w豉snej dzielnicy. Odwiedziny te pozwoli造 mu pozna nowych przyjaci馧 - Jezusa, Maryj i 鈍i皻ych oraz nabra nowych upodoba - do samotno軼i, modlitwy, przebywania w obecno軼i Boga. Nie by這 to 豉twe. Jeszcze wiele razy wraca do domu w przekonaniu, 瞠 nie zdo豉 przetrwa kolejnego dnia w trze德o軼i. Nazajutrz jednak by zn闚 w ko軼iele i b豉ga Boga: Prosz, nie pozw鏊 mi wr鏂i do dawnego 篡cia. Zmi逝j si nade mn. Im bardziej zbli瘸 si do Pana Boga, tym bardziej do鈍iadcza wewn皻rznej walki. Szatan upomina si o jego dusz wlewaj帷 w serce strach i zw徠pienie. Mocno 軼iskaj帷 w d這ni r騜aniec Mateusz b豉ga o pomoc Matk Bo膨. Z walki tej zwyci瘰ko. Opu軼i go smutek i przera瞠nie, a serce wype軟i這 si pokojem.
           Skoro wyrwa si z alkoholizmu, postanowi 瞠 nie b璠zie wi璚ej obra瘸 Pana Boga wulgarnym j瞛ykiem i wzywaniem Imienia Bo瞠go nadaremno. Aby sobie w tym pom鏂, wpi掖 w widoczne miejsce na r瘯awie p豉szcza dwie szpilki. Utworzy z nich znak krzy瘸, by przypomina造 o modlitwie i o tym, 瞠 Jezus cierpia i umiera za niego na krzy簑. Podj掖 r闚nie kolejne postanowienie - zrezygnowa z palenia. Podobnie jak rezygnacja z alkoholu, to przyrzeczenie by這 dla niego bardzo trudne, gdy by nami皻nym palaczem. Jednak znalaz si喚 i odni鏀 kolejne zwyci瘰two.
           Osobisty up鏎 i determinacja w dzia豉niu poparta Bo膨 ζsk owocowa豉 nowym dobrem. Stopniowo dawny g堯d alkoholu zacz掖 ust瘼owa pragnieniu Bo瞠go 篡cia i mi這軼i. Dzi瘯i mi這軼i do Chrystusa i Bo瞠j Matki skutecznie pokonywa dotychczasowe z貫 nawyki i brak umiarkowania. Bardzo prze篡wa to, 瞠 zmarnowa 16 lat 篡cia przez na堯g pija雟twa. Powiedzia kiedy: "w m這do軼i, z powodu poci庵u do alkoholu, niewiele sobie robi貫m z religii i to z豉ma這 prawie serce mojej matki". Postanowi, 瞠 musi pokutowa za pija雟two w m這do軼i. Pragn帷 jak najbardziej upodobni si do Jezusa, rozpocz掖 surowe 篡cie pokutnika. Ci篹ko pracowa. Jad i spa ma這. Sypia na go造ch deskach i drewnianej poduszce, tul帷 do serca figurk Matki Bo瞠j z Dzieci徠kiem. Nazywa J Kr鏊ow i cz瘰to powtarza: "Nikt nie wiem, czym ta Kr鏊owa jest dla mnie". Przykrywa si we軟ianym kocem, a w czasie wielkiego zimna dodatkowo kilkoma workami. Po軼i cz瘰to, d逝go i surowo. Modli si nocami. Po nawr鏂eniu pogr捫y si w modlitwie jak cz這wiek, kt鏎y uciekaj帷 z p這n帷ego lasu skacze do wody. Wstawa przewa積ie o godz. 2.00 w nocy. Codziennie odmawia r騜aniec. Podczas modlitwy i czytania duchownego zawsze kl璚za wyprostowany na obna穎nych kolanach. Nigdy podczas modlitwy nie opiera r彗. Przed prac szed na godzin pi徠 do ko軼io豉, bra udzia we Mszy 鈍. i regularnie przyjmowa Komuni 鈍i皻.
B璠帷 murarzem, musia codziennie o sz鏀tej rozpoczyna prac. Kiedy w 1892 roku Msza 鈍. zosta豉 przeniesiona z godziny pi徠ej na 6.15 i nie m鏬 ju bra udzia逝 w nabo瞠雟twie przed rozpocz璚iem pracy zrezygnowa z dotychczasowego zawodu i przeni鏀 si do wielkiej firmy handlu drzewem T. i C. Martin. Tam rozpoczyna prac o godzinie 鏀mej. M鏬 wi璚 dalej uczestniczy w porannej Mszy 鈍.
           Nowej firmie Mateusz Talbot by wierny 33 lata, od 1892 r. a do 鄉ierci w roku 1925. W tym czasie wykonywa najr騜niejsze zadania. W pierwszych latach przede wszystkim pomaga nad rzek Liffey przy roz豉dowywaniu przybywaj帷ych zza granicy statk闚. P騧niej bywa cz窷ciej zatrudniany w tartaku. W ci庵u ostatnich o鄉iu lat przed 鄉ierci pracowa na wielkim placu magazynowania drzewa, nazwanym Castle Forbes. Po kilku latach pracy jako robotnik, zosta dozorc magazyn闚.
           Ca貫 jego 篡cie charakteryzowa豉 prawdziwa mi這嗆 bli幡iego. By prostym i uczciwym cz這wiekiem. Nienawidzi k豉mstwa i wykr皻闚. Pragn掖 zawsze wype軟ia wol Boga. Kiedy sta si dojrza造m m篹czyzn, odrzuci propozycj ma鹵e雟twa. Pracuj帷 przy budowie domu protestanckiego duchownego, zwr鏂i na siebie uwag zatrudnionej tam kucharki. By豉 to m這da i pobo積a katolicka dziewczyna. B璠帷 pod wra瞠niem jego dobroci i uczciwo軼i pr鏏owa豉 nak這ni go do ma鹵e雟twa. Mateusz poprosi, aby poczeka豉 na odpowied. Aby post徙i zgodnie z wol Boga rozpocz掖 nowenn, podczas kt鏎ej nabra przekonania, 瞠 powinien samotnie przej嗆 przez 篡cie. W tym postanowieniu wytrwa do ko鎍a. Zrezygnowa z ma鹵e雟twa, aby ca趾owicie ofiarowa swoje 篡cie Chrystusowi.
           Mateusz Talbot, pozostajac zwyk造m, ci篹ko pracuj帷ym fizycznie robotnikiem, po swoim nawr鏂eniu przeczyta i zgromadzi spor jak na owe czasy liczb ksi捫ek. Czyta Pismo 鈍i皻e, 篡woty 鈍i皻ych i - co zadziwiaj帷e przy jego braku wykszta販enia - wiele powa積ych dzie: Wyznania 鈍. Augustyna, pisma 鈍. Franciszka Salezego, 鈍. Alfonsa Liguori, 鈍. Ludwika de Montfort, 鈍. Teresy z Avili i kard. Johna Newmana, encykliki papieskie, opracowania z zakresu historii powszechnej i polityki spo貫cznej. Teksty, kt鏎e g喚boko trafia造 w jego serce przepisywa pracowicie na skrawkach papieru. To, czego nie m鏬 zrozumie, podczas najbli窺zej spowiedzi wr璚za zaskoczonemu cz瘰to kap豉nowi z pro軸 o wyja郾ienie.
           Modlitwa, lektura i umartwienia sta造 si g堯wnym nurtem 篡cia Mateusza, skrz皻nie jednak ukrywanym przed otoczeniem. Wszystko, co czyni, czyni dla chwa造 Boga. Z czasem jego bliscy i znajomi zacz瘭i zauwa瘸 jego pokor, ofiarno嗆 i opanowanie. Koledzy z pracy widzieli, 瞠 nie mo瞠 znie嗆 przekle雟tw ani nieprzyzwoitych 瘸rt闚 i sami ich zaprzestali. Pracodawca domy郵a si, 瞠 spora cz窷 zarobk闚 Mateusza trafia do potrzebuj帷ych. Nikt jednak nie podejrzewa, z jak wielkim radykalizmem Mateusz podchodzi do swego nowego 篡cia. Odwiedza kolejno wszystkie miejsca w jakich kiedy bywa i sp豉ca d逝gi, jakie zaci庵n掖 za czas闚 pija雟twa. Przewa積ie dowiadywa si, 瞠 ju skre郵ono go z listy d逝積ik闚. Mimo to zwraca ka盥ego pensa, o kt鏎ym pami皻a, a tak瞠 wszystko, o czym mu przypomniano. Wchodzi, wr璚za kopert z odpowiedni kwot i po酥iesznie opuszcza to miejsce. Pieni康ze, kt鏎e mu zostawa造, rozdawa biednym lub wysy豉 dla misjonarzy. Pr鏏owa tak瞠 odszuka niewidomego, kt鏎emu kiedy ukrad skrzypce. Odwiedzi wszystkie domy noclegowe i zwi您ki ubogich znajduj帷e si w Dublinie. Kiedy by przekonany, 瞠 ten ju nie 篡je, poprosi ksi璠za o odprawienie kilku Mszy 鈍i皻ych za spok鎩 jego duszy. By - jak uj掖 to jeden z autor闚 - "pijany jedynie mi這sierdziem, m康ro軼i, moc i mi這軼i Boga". Kiedy powiedzia swemu zwierzchnikowi: "Przy ca造m szacunku dla pana, nigdy nie spotka貫m cz這wieka, kt鏎ego bym si l瘯a". Innym razem nie zgodzi si z poleceniem sprzecznym z jego pogl康ami, mimo, 瞠 grozi這 to zwolnieniem z pracy. Powiedzia w闚czas: "przede wszystkim musz wzi望 pod uwag interes duszy".
           W 1923 roku Mateusz zacz掖 mie powa積e problemy ze zdrowiem. Badania wykaza造 chorob serca. Mia 鈍iadomo嗆, 瞠 musi by przygotowany na 鄉ier. M闚i: "Nikt mnie nie zatrzyma, kiedy Pan mnie wezwie". Wyniszczony surowym postem, kr鏒kim snem i ci篹k fizyczn prac, 7 czerwca 1925 roku zas豉b w drodze na Msz 鈍i皻. Blisko ko軼io豉 安i皻ego Zbawiciela upad na ulicy i zmar. Umieraj帷ego rozgrzeszy dominikanin z pobliskiej parafii wezwany przez przypadkowo przechodz帷 kobiet. Nikt nie rozpozna niepozornego cz這wieka, le膨cego bez 篡cia na bruku uliczki Granby. Nie mia przy sobie pieni璠zy ani dokument闚, a jedynie kilka skrawk闚 papieru. Do r瘯awa przypi皻e mia dwie skrzy穎wane, poczernia貫 ze staro軼i szpilki. Jego cia這 zidentyfikowano dopiero po czterech dniach. Po przewiezieniu do kostnicy, gdy cia這 przygotowywano do pogrzebu, odkryto pod ubraniem dwa 瞠lazne 豉鎍uchy spl徠ane sznurem i owini皻e wok馧 pasa, kt鏎e wzorem wielkich grzesznik闚 oko這 10 lat nosi pod ubraniem. Na lewym ramieniu nad 這kciem mia ma造 豉鎍uszek, a na prawym sznur z w瞛e趾ami. Do lewej nogi pod kolanem by przywi您any sznurem 豉鎍uszek, natomiast do prawej spl徠any sznur. Na szyi mia zawieszony wielki r騜aniec z medalami. Chciano pozna tajemnicz sytuacj zmar貫go. Wtedy te w ubogim pokoiku odkryto kolekcj ksi捫ek wraz z kartkami, na kt鏎ych robi zapiski. Na jednej z nich widnia造 s這wa: O, Dziewico, prosz tylko o trzy rzeczy: O 豉sk Boga, o Jego obecno嗆 i o Jego b這gos豉wie雟two. Na innej pisa: "O najs這dszy Jezu, zniszcz we mnie wszystko, co jest z貫m, niech to wszystko z貫 obumrze. Zniszcz we mnie wszystko, co jest wyst瘼ne i samowolne. Wyniszcz wszystko co Ci si nie podoba we mnie, usu wszystko co jest moje w豉sne. Daj mi prawdziw pokor, prawdziw cierpliwo嗆 i prawdziw mi這嗆. U篡cz mi doskona貫go panowania nad moim j瞛ykiem,". Modlitwa ta, podobnie jak wiele innych, z pewno軼i zosta豉 wys逝chana. Tak zacz窸a si jego droga do wielko軼i.
           Mateusz Talbot nigdy nie wyjecha z Dublina. Mieszka razem z rodzicami, a gdy pr鏏y wyrwania najbli窺zych z na這gu alkoholizmu si nie powiod造, wyprowadzi si z domu i wynaj掖 pok鎩 na ulicy Gloucester, niedaleko mieszkania rodzic闚. Po pewnym czasie, gdy bracia opu軼ili dom, powr鏂i i zamieszka razem z rodzicami. Po 鄉ierci ojca, w 1899 roku, zamieszka z matk przy Upper Rutland 18, pocz徠kowo na parterze, a potem na drugim pi皻rze. Od 1915 roku, po 鄉ierci matki mieszka sam. Prosty pok鎩 z oknami na g堯wn ulic zosta zachowany do dzi. W 1932 roku mieszkanie Mateusza Talbota odwiedzi arcybiskup Pary瘸 - kard. Verdier, kt鏎y przyby do Dublina na 31 Kongres Eucharystyczny. 安iadomo嗆, 瞠 znajduje si w miejscu, w kt鏎ym pokutnik prowadzi z Jezusem intymny dialog przez tyle lat poruszy豉 kardyna豉 tak bardzo, 瞠 ukl瘯n掖 i modl帷 si uca這wa pod這g.
           W 篡ciu Mateusza Talbota pozornie nie wydarzy這 si nic szczeg鏊nego. By zwyczajnym irlandzkim robotnikiem - bez wykszta販enia i maj徠ku. Nie uczyni nic, co mog這by przynie嗆 mu popularno嗆. Zmar w ub鏀twie na jednej z brukowanych uliczek Dublina. Nie pozostawi po sobie ani rodziny, ani zwolennik闚, ani uczonych rozpraw. Umiera samoty, nikomu nieznany. Zosta pochowany w skromnym grobie na cmentarzu Glasnevin 11 czerwca 1925 roku. W jego pogrzebie wzi窸a udzia niewielka grupa przyjaci馧, trzyosobowa delegacja z firmy Martina oraz niekt鏎zy z jego krewnych. A jednak zaledwie kilka miesi璚y po 鄉ierci jego kr鏒ka biografia napisana przez Sir Joseph A. Glynna rozesz豉 si w stu tysi帷ach egzemplarzy. W ci庵u roku przet逝maczono j na dwana軼ie j瞛yk闚. Wobec wzrastaj帷ej czci zmar貫go, pi耩 lat p騧niej, Ko軼i馧 katolicki zacz掖 bada 篡cie Talbota, aby ustali, czy istniej podstawy do wszcz璚ia procesu beatyfikacyjnego. 29 czerwca 1952 r. ziemskie szcz徠ki Mateusza Talbota zosta造 ekshumowane i z這穎ne w specjalnej trumnie w krypcie w centralnym miejscu cmentarza Glasnevin. W uroczysto軼i wzi掖 udzia Sean T. O'Kelly, prezydent Irlandii, kt鏎y w latach 1890-1897 jako ministrant obserwowa modl帷ego si Mateusza i cz瘰to z nim rozmawia. 3 pa寮ziernika 1975 roku zosta og這szony dekret uznaj帷y cnoty zmar貫go. Otrzyma tytu S逝gi Bo瞠go, potwierdzaj帷y, 瞠 jest bohaterem wiary, kt鏎ego cnoty warte s na郵adowania. Szcz徠ki Talbota zosta造 przeniesione do ko軼io豉 Matki Boskiej z Lourdes przy Sean McDermott Street w Dublinie. Parafianie ufundowali mu granitowy grobowiec, w kt鏎ym za szklan szyb znajduje si trumna. Na grobowcu widniej s這wa: SΣGA BO玆 MATT TALBOT 1856-1925. Ju teraz do jego grobu pielgrzymuj t逝my, nie tylko Irlandczyk闚.
           Jeden z biograf闚 Mateusza Talbota stwierdzi: - to on sam by kim szczeg鏊nym dla otaczaj帷ych go ludzi, jak 鈍iat這, kt鏎e rozb造ska w ciemnym pokoju. Mateusz zaufa Bogu bez ko鎍a. Oczy軼i swoje serce i 篡cie ze wszystkiego, co go zniewala這 i uwierzy, 瞠 B鏬 wype軟i je w obfito軼i. Wytrwa w trze德o軼i przez czterdzie軼i jeden lat i w cichy, nie narzucaj帷y si spos鏏 wnosi 鈍iat這 w otaczaj帷 go ciemno嗆. W pami璚i przyjaci馧 pozosta weso造m kompanem i dusz towarzystwa. Znajomi postrzegali go jako cz這wieka niezwykle 豉godnego i pogodnego, obdarzonego wy鄉ienitym prawdziwie irlandzkim humorem. Zawsze s逝篡 rad i modli si w intencji tych, kt鏎zy o to prosili. Dzi, pokazywany jako przyk豉d zwyci瘰twa nad w豉sn s豉bo軼i, mo瞠 by wzorem i or璠ownikiem nie tylko dla zmagaj帷ych si z na這giem, lecz dla wszystkich pragn帷ych w pe軟i prze篡wa swoje chrze軼ija雟two.
           Historia Mateusza Talbota to historia cz這wieka, kt鏎y przezwyci篹a trudno軼i i osi庵a zwyci瘰two dzi瘯i modlitwie i pokucie. To 鈍iadectwo o uzdrawiaj帷ej mocy Sakrament闚. To one dawa造 Mu si喚 i wol wytrwania. Cnota nadziei, 豉ska pokory i dar wytrwa這軼i to skarby, kt鏎e odnalaz na drodze do nowego 篡cia i nigdy ich nie utraci. Podkre郵aj帷 rozw鎩 duchowy Mateusza Talbota ks. dr Ferdynand Machay w roku 1934 napisa: "砰ciorys Mateusza Talbota jest dosadnym pouczeniem, 瞠 poziom 篡cia nadprzyrodzonego zale積y jest w wielkiej mierze i od naszej pracy. ζska Bo瘸 bowiem bez naszej wsp馧pracy z nikogo nie uczyni dobrego chrze軼ijanina, a ju tym mniej - 鈍i皻ego". Niech te s這wa przy鈍iecaj wszystkim pracuj帷ym nad zmian w豉snego 篡cia i tym, kt鏎zy w tym 篡ciu w jakikolwiek spos鏏 uczestnicz.
           Mieszka鎍y Dublina uczcili pami耩 Mateusza Talbota obeliskiem przy City Quay i mostem Talbot Memorial przy Custom House. W 2006 r. w Irlandii og這szono go patronem m篹czyzn i kobiet walcz帷ych z na這giem alkoholizmu. Obecnie jest patronem wielu organizacji charytatywnych, kt鏎e pomagaj osobom uzale積ionym od alkoholu i narkotyk闚. Jest prekursorem dzia豉lno軼i ruchu Anonimowych Alkoholik闚.

"Oby 鈍iat dzisiejszy, tak upokarzaj帷o zanurzony w zmys這wo軼i, nauczy si od Mateusza Talbota, jak nale篡 "gn瑿i" nami皻ne cia這, by ono zamieni這 si w "ko軼i馧 Ducha 安i皻ego"." /Ks. Dr Ferdynand Machay/






TU WARTO ZAJRZE!